+ إنشاء موضوع جديد
النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: و عجبى .....

  1. #1
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية خالد أبوسعده
    عضو ملكى 100%
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    Egypt , Alexandria
    العمر
    33
    المشاركات
    2,681
    معدل تقييم المستوى
    7418

    افتراضي و عجبى .....

    و عجبى كلمه كنت ممكن اسمعها زمان و اضحك عليها
    لكن لما الواحد شاف الدنيا و تفاعل مع الناس
    بقت كلمه و عجبى دى كلمه للى مش فاهم حاجه
    او الى بيحاولوا يخلوه مش فاهم حاجه


    المهم انا عندى حاجات حصلت و مش لاقيلها تفسير
    و حد يفسرهالي يا جماعه
    او كان لها عنده تفسير



    مثلا في القانون
    في قانون السرقه لو واحد سرق جنيه عقوبتها 3 سنين
    و لو سرق مره تانيه جنيه برضه اضاف عليه 3 سنين
    يبقا اتسجن 6 سنين علشان 2 جنيه
    و الي بيسرق من البنك 7 مليار و يهرب و لو صل و عرفوا يمسكوه بيتسجن برضه 3 سنين


    واحد سرق جنيه اتسجن 3 سنين و واحد سرق 7 مليار و برضه اتسجن 3 سنين

    مع العلم ان العايش في السجن في نعيم هو الي سرق ال 7 مليار


    و دا بيبرر المثل الي قال ان سرقت اسرق جمل


    ما علينا



    و مثلا في قانون المرور
    لازم يكونالسائق لابس الحزام
    و الي قاعد جنب السائق يلبس الحزام
    حزام الامان طبعا
    والي يلاقوه مش لابس حزام الامان
    مخالفه

    المفروض ان المخالفه يتسحب عليها الرخصه
    و يسلمه ايصال بالمخالفه ويروح المرور يدفعها

    لكن الي بيحصل ان ظابط المرور بياخد من السائق او صاحب العربيه
    25 جنيه
    و دى اسمها مصالحه
    و يرجعلوا الرخصه
    ولا كأن حاجه حصلت

    طب يا ترى صاحب العربيه بيصالح مين؟؟



    ما علينا



    حاجه تانيه كلنا كنا في المدرسه و احنا صغيرين
    حد فاكر ان المدرسه كان فيها عياده او دكتور
    و ان كان فيها عياده حد فاكر الدكتور كان بيبقى موجود الساعه كام
    انا فاكر انه كان بيبقى موجود في وقت الفسحه بس ال ربع ساعه لا اكثر
    طب لو حد من التلاميذ تعب في الحصه الخامسه
    يودوه لمين؟؟؟؟؟؟؟
    و دا طبعا شبه العياده الي عندنا في المجمع
    الي فاتحه علي طول و مفيهاش دكتور


    ما علينا


    انا طبعا لو كتبت كل المواضيع مش حخلص
    بس انا عايز اعرف فى ايه
    هو العيب في مين؟




    و عجبى

  2. #2
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية Rania Ismail
    عضو فضى 80%
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    الدولة
    Egypt/Alex/ZeZenia
    العمر
    33
    المشاركات
    1,127
    معدل تقييم المستوى
    5884

    افتراضي

    فعلا عندك حق وعجبى بجد على اللى بيحصل فى الدنيا


    لمن لا يستحقونك ...... قل لهم بصوت عالي أنك نسيتهم .. وأدر لهم ظهرك , وأمض في الطريق المعاكس فربما كان هناك أناس يستحقونك .. قل لـــــــــــــــــــهم.. إن الأيام لن تتكرر .. وإن المراحل لن تعاد .. وإنك ذات يوم .. خلفتهم تماما كما خلفوك فإن العمر لا يعود إلي الورا

    Rania Ismail

  3. #3
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية eslam mamdouh
    عضو ملكى 100%
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    العمر
    33
    المشاركات
    3,041
    معدل تقييم المستوى
    7916

    افتراضي

    فى حاجات يا خلوووود متقدرش تقول فيها غغير عجبى على راى جاهين


    عجبى


    مهندس / اسلام ممدوح ابوضيف

    مهندس مساحه تركيبات ميكانيكيه

    شركه T .Q .C

  4. #4
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية ميرا مار
    عضو ملكى 100%
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المشاركات
    3,970
    معدل تقييم المستوى
    8738

    افتراضي

    والله عندك حق بس لو حبينا نتعجب كتير مش هنخلص
    لان العيب مننا احنا
    يعنى ايه دكتور مايقعدش فى عيادة فى مواعيدة لانه موظف ،
    حال كل الموظفين مافيش حد بيتابع وراه
    وفين الضمير
    لكن والله تصدق الكلمة بتريح قوووى خصوصا لو
    قلناها فى وش اللى عمل حاجة غلط او مش مفهومة
    زى الرشوة هما بقوا بيسموها مصالحة؟؟؟
    حاجات كتير ماشية غلط وعنك حق وعجبى
    املأ أوقات الانتظار بالاستغفار

    كيف ابكى على الاشياء ان ذهبت؟؟
    والنفس مالكة الاشياء ذاهبة!!!!!!!

    القلب النابض

  5. #5
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية خالد أبوسعده
    عضو ملكى 100%
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    Egypt , Alexandria
    العمر
    33
    المشاركات
    2,681
    معدل تقييم المستوى
    7418

    افتراضي

    اشكركم يا جماعه
    انا كنت فاكر انا بس الي بقول و عجبى

  6. #6
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية م/ احمد فاخر
    عضو محترف 50%
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المشاركات
    406
    معدل تقييم المستوى
    5141

    افتراضي

    حقيقى ياموبوتو
    السلبيات كتيره جدا
    وانتشرت فى كل المجلات بس الاكيد انى العيب فينا احنا


    لان الساكت عن الحق شيطان اخرص

    وعجبى

  7. #7
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية ميرا مار
    عضو ملكى 100%
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المشاركات
    3,970
    معدل تقييم المستوى
    8738

    افتراضي

    عندك حق يابشمهندس
    نعيب زماننا والعيب فينا ،، وما لزماننا عيب سوانا
    املأ أوقات الانتظار بالاستغفار

    كيف ابكى على الاشياء ان ذهبت؟؟
    والنفس مالكة الاشياء ذاهبة!!!!!!!

    القلب النابض

  8. #8
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية مى الشورى
    عضو متألق 60%
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المشاركات
    468
    معدل تقييم المستوى
    5218

    افتراضي

    والله يا خالد احنا مش محتاجين نقول وعجبى
    لانك لو بصيت حواليك هتقول على كل حاجه
    عجبى
    وانا بقولك كده عن تجربه
    يعنى مثلا موضوع المرور
    بيحصل معايا كتير ولما السواق ميدفعش
    شوف بقى المطارده وهو بيجرى ورانا واحنا راكبين نتصعب
    وعجبى

  9. #9
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية Wild_Angel
    مشرفة الأقسام الإسلاميه
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    الدولة
    ALEX SKY &SEA
    المشاركات
    3,910
    معدل تقييم المستوى
    8738

    افتراضي

    خرج ابن آدم من العدم قلت : ياه
    رجع ابن آدم للعدم قلت : ياه
    تراب بيحيا ... وحي بيصير تراب
    الأصل هو الموت و الا الحياه ؟
    عجبي !!!

    دى من رباعيات صلاح جاهين
    وعجبى ...نظره ساخره فلسفيه بحته تدعو للتأمل والتألم من اجل العمل على انقاذ ما يمكن انقاذه
    ربنا يصلح حال الجميع
    التعديل الأخير تم بواسطة Wild_Angel ; 12-08-2008 الساعة 11:08 PM

    وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَان


    متنـهزمش أبداً لو قلت نعم أو لا والناس ردوا عليها بأي كلام
    عبر عن رأيك بأحترام


    يكفي أن تكون نيتك أنك تدافع عن حقك وحق بلدك
    والساكت عن الحق شيطان أخرس

    بقلبي مع كل من يدافـــــــــــع عن حرية مصر


  10. #10
    Status
    Offline
    الصورة الرمزية bosy
    عضو مجتهد 40%
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المشاركات
    208
    معدل تقييم المستوى
    4934

    افتراضي

    وعجبى

    والله هى الكلمه الوحيده الى تتقال

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •